Anmeld databrud
Med udgangspunkt i databeskyttelsesforordningen art. 33 skal Københavns Kommune sikre, at alle brud på datasikkerheden registreres og håndteres.
Alle medarbejdere i Københavns Kommune har ansvar for at anmelde de databrud, så snart de opdages. Der må ikke gå mere end 72 timer, fra et databrud konstateres af en medarbejder, til Datatilsynet er underrettet.
Hvis du er i tvivl om der er sket et databrud, så anmeld alligevel for en sikkerheds skyld.
Sådan gør du
Fold alle ud
Anmeld databrud
Når du anmelder et potentielt brud på persondatasikkerheden i Københavns Kommune, bliver din anmeldelse sendt til GDPR-koordinatoren i den eller de forvaltninger, som er berørt af bruddet.
Anmeldte sager vil kun blive set af kommunens Databeskyttelsesrådgiver, GDPR-koordinatorer og it-sikkerhedsmedarbejdere i Koncern IT.
Du anmelder et databrud enten via Koncern IT Serviceportalen (kræver administrativt login) eller via Børne- og Ungdomsforvaltningens GDPR-koordinator på: bufgdpr@kk.dk.
Hvis du har adgang til Koncern IT Serviceportalen (kræver administrativt login)
- Log på Serviceportalen https://kkokf.service-now.com/kkserviceportal
- Vælg IT, Telefoni og Autorisationer
- Vælg Fejlmeld
- Vælg Indberet Sikkerhedshændelse eller persondatabrud
- Udfyld skemaet. I feltet "Kontaktperson" oplyses den person, som GDPR-koordinatoren kan kontakte for flere oplysninger. Personen kan være en anden end den, der udfylder skemaet.
Hvis du ikke har adgang til Koncern IT Serviceportalen
- Kontakt din leder eller anmeld databruddet til Børne- og Ungdomsforvaltningens GDPR-koordinator via e-mail til: bufgdpr@kk.dk.
- Beskriv databruddet så præcist som muligt, og husk at oplyse kontaktoplysninger.
- En anmeldelse via en privat mail eller skolemail må ikke indeholde person- eller værdioplysninger.
Få hjælp til at anmelde et databrud
Du kan få hjælp til at anmelde et brud på persondatasikkerheden ved at kontakte Koncern IT på tlf. 70 80 80 00.