Sikkert login med to-faktor
I Københavns Kommune bruger vi Microsoft Authenticator app som en godkendelsesmetode til dit medarbejderlogin (udover din adgangskode).
Microsoft Authenticator skal installeres og opsættes på din mobiltelefon.
Hvis du ikke har mulighed for at anvende din mobiltelefon, kan du i stedet benytte en token til sikkert login.
Sådan gør du
Fold alle ud
Installer og opsæt Microsoft Authenticator app
Før du går i gang, skal du have adgang til både din mobiltelefon og en computer (eller iPad).
På din mobiltelefon
- Hent Microsoft Authenticator app til din mobiltelefon fra App Store (iPhone) eller Google Play (Android)
- Tryk på Microsoft Authenticator appen for at åbne den
- Ved første opsætning kan der komme flere pop-up vinduer, der spørger om følgende:
- Om du vil acceptere appens betingelser – tryk på Accepter
- Om du vil logge på uden adgangskode – tryk på Spring over
- Om Authenticator må sende dig notifikationer - tryk på Tillad
- Tryk på plustegnet (+) i øverste højre hjørne for at tilføje din konto
- Vælg Arbejds- eller skolekonto
- Hvis du bliver spurgt, om appen må tage billeder eller optage video - tryk på Tillad
- Vælg Scan QR-kode. Der vises et scannerfelt på din mobiltelefon
Du skal nu fortsætte opsætningen på din computer - lad appen på mobiltelefonen være åben, da du skal bruge den igen senere.
På din computer
- Åbn en ny browser – Hvis du er logget ind med en anden Microsoft 365 konto, skal du åbne et nyt InPrivate/Inkognito vindue (klik på de tre små prikker i øverste højre hjørne af vinduet)
- Gå til portal.office.com og log ind med dit medarbejderlogin (@undervisning.kk.dk eller @bu.kk.dk)
- Klik på dit navn nederst i venstre hjørne og vælg Vis konto/View account
- Klik på linket Opdater oplysninger i boksen Sikkerhedsoplysninger
- Klik på + Tilføj logonmetode, vælg Microsoft Authenticator og klik derefter på Næste, indtil du ser en QR-kode
- Tag din mobiltelefon frem igen, gå ind i Microsoft Authenticator app, hvor scannerfeltet vises, og scan QR koden
- Du bliver nu bedt om at teste, om opsætningen virker - følg vejledningen på skærmen.
Du kan nu se, at Microsoft Authenticator er tilføjet som din standardmetode under Sikkerhedsoplysninger. - Tilføj en ekstra loginmetode, så du altid har adgang hvis du fx får ny mobiltelefon. Se vejledningen Tilføj ekstra loginmetode
Fold alle ud
Tilføj ekstra loginmetode
Når du har installeret og opsat Microsoft Authenticator appen, skal du tilføje telefon (opkald eller sms) som ekstra loginmetode. Så har du altid adgang - også hvis du får ny mobiltelefon, geninstallerer den mobiltelefon du allerede har, geninstallerer Microsoft Authenticator appen eller fjerner din konto i Microsoft Authenticator appen ved en fejl. Den ekstra loginmetode er kun beregnet som backup.
På din computer
- Åbn en ny browser – Hvis du er logget ind med en anden Microsoft 365 konto, skal du åbne et nyt InPrivate/Inkognito vindue (klik på de tre små prikker i øverste højre hjørne af vinduet)
- Gå til portal.office.com og log ind med dit medarbejderlogin (@undervisning.kk.dk eller @bu.kk.dk)
- Klik på dit navn nederst i venstre hjørne og vælg Vis konto/View account.
- Klik på linket Opdater oplysninger i boksen Sikkerhedsoplysninger
- Bekræft din identitet ved at godkende anmodningen i Microsoft Autenticator appen på din mobiltelefon
- Klik nu på + Tilføj logonmetode og vælg Telefon.
- Vælg Danmark (+45) fra dropdown menuen og skriv dit telefonnummer ind i feltet. Vælg Modtag en Kode og klik på Næste
- Du modtager nu er kode på sms på din mobiltelefon, som du indtaster i feltet. Klik på Næste
- Du får nu besked om at din telefon er registreret. Klik på Udført
Du kan se dine forskellige godkendelsesmetoder i oversigten under Sikkerhedsoplysninger og ændre eller slette en metode ved at klikke på Skift eller Slet
Bestil en token
Hvis du ikke har mulighed for at anvende din mobiltelefon, kan du i stedet benytte en token til sikkert login med to-faktor.
Du kan bestille en token på vores Portal med dit medarbejderlogin (@undervisning.kk.dk eller @bu.kk.dk).
Skift fra token til Microsoft Authenticator app
Du skal have adgang til din token for at kunne skifte loginmetode til Microsoft Authenticator app.
- Åbn en ny browser – Hvis du er logget ind med en anden Microsoft 365 konto, skal du åbne et nyt InPrivate/Inkognito vindue (klik på de tre små prikker i øverste højre hjørne af vinduet)
- Gå til portal.office.com og log ind med dit medarbejderlogin (@undervisning.kk.dk eller @bu.kk.dk)
- Klik på dit navn nederst i venstre hjørne og vælg Vis konto/View account
- Klik på linket Opdater oplysninger i boksen Sikkerhedsoplysninger
- Bekræft din identitet vha. token
- Fjern token som godkendelsesmetode
Nu kan du installere og opsætte Microsoft Authenticator appen til sikkert login. Følg vejledningen: Installer og opsæt Microsoft Authenticator app
Ny mobiltelefon
Microsoft Authenticator loginmetoden vil fortsat være tilknyttet din gamle mobiltelefon, hvis den ikke er fjernet i sikkerhedsindstillinger i portal.office.com inden mobilskifte. Du vil derfor ikke få adgang til den QR-kode der er nødvendig for opsætning på den nye mobiltelefon.
Her kan du se, hvilke muligheder du har for at opsætte sikkert login med to-faktor på din nye mobiltelefon.
Fold alle ud
Hvis du stadig har adgang til Microsoft Authenticator app på din gamle mobiltelefon
Hvis du har fået ny mobiltelefon, men stadig kan åbne den gamle (med eller uden sim-kort), kan du bruge Microsoft Authenticator appen på din gamle mobil til at få adgang til sikkerhedsindstillinger i portal.office.com.
- Åbn en ny browser – Hvis du er logget ind med en anden Microsoft 365 konto, skal du åbne et nyt InPrivate/Inkognito vindue (klik på de tre små prikker i øverste højre hjørne af vinduet)
- Gå til portal.office.com og log ind med dit medarbejderlogin (@undervisning.kk.dk eller @bu.kk.dk)
- Klik på dit navn nederst i venstre hjørne og vælg Vis konto/View account
- Klik på linket Opdater oplysninger i boksen Sikkerhedsoplysninger
- Bekræft din identitet vha. Authenticator logonanmodning som skal godkendes på din gamle mobil
- Tilføj Telefon som ekstra loginmetode, hvis du ikke allerede har gjort det
- Fjern den Microsoft Authenticator, som er tilknyttet din gamle mobiltelefon
Nu kan du tilføje og opsætte Microsoft Authenticator app'en til sikkert login på din nye mobil. Følg vejledningen: Installer og opsæt Microsoft Authenticator app
Hvis du ikke har adgang til din gamle mobiltelefon og ikke har tilføjet en ekstra loginmetode
Hvis du har fået ny mobiltelefon, ikke har adgang til din gamle mobiltelefon og ikke har tilføjet en ekstra loginmetode (sms/opkald), skal du anmode om at få nulstillet din to-faktor godkendelse.
- Opret en sag i Nilex (kun skoler) eller skriv en e-mail til mail@pit-support.kk.dk. Vi behandler kun henvendelser fra @undervisning.kk.dk, @bu.kk.dk eller @kk.dk mailkonti. Hvis du ikke har mulighed for det, så bed din leder skrive til os.
- Følgende oplysninger er påkrævet:
- Dit fulde navn, arbejdssted, telefonnummer og dit medarbejderlogin (@undervisning.kk.dk eller @bu.kk.dk)
- at du har skiftet mobil
- at du ikke tilføjet telefon som ekstra loginmetode
- At du ikke har adgang til Authenticator appen på din gamle mobil.
BUF IT sender et svar tilbage til den mailkonto, hvorfra henvendelsen kommer, når din to-faktor godkendelse er blevet nulstillet.
Herefter kan du installere og opsætte Microsoft Authenticator app til sikkert login på din nye mobiltelefon. Følg vejledningen: Installer og opsæt Microsoft Authenticator app