iPad
Sådan gør du
Fold alle ud
Opsæt iPad (personlig eller dele-iPad)
Personlig iPad
Første gang en iPad skal i brug, er der nogle manuelle trin, man skal igennem.
OBS! Trin 1-6 skal være gennemført inden for 72 timer.
Trin 1: Tænd iPad'en, og vent til skærmen viser ”Hello”.
Trin 2: Følg anvisningerne på skærmen. (Valg af område og sprog). Bliver du spurgt om ”hurtig indstilling”, skal du vælge ”indstil manuelt” i bunden af skærmen.
Trin 3: Log derefter på BUF-it's netværk (eks. BIT_Hotspot22), og tryk "tilslut" og ”næste”.
OBS! iPad'en kan ikke komme på et andet netværk, før hele opsætningen er gennemført. Netværket er nødvendigt for at færdiggøre opsætningen.
Trin 4: Skærmen viser nu ”Ekstern administration”. Tryk på ”Næste” i øverste højre hjørne af skærmen. IPad'en konfigurerer nu.
Trin 5: Viser teksten "Hold din iPad ajour". Tryk "Fortsæt".
Trin 6: Ved Lokalitetstjeneste skal du vælge "Slå lokalitetstjeneste til".
Trin 7: Teksten "Velkommen til iPad" vises.
Trin 8: Viser Firmaportal Login billede. Tryk på "Log på" og log på med din pædagogiske mailbruger bruger@undervisning.kk.dk.
Trin 9: Nu bliver BIT Københavns Kommune-adgang konfigureret. Når teksten "Få enheden administreret" vises, tryk på "Begynd".
Trin 10: Se er du klar. Tryk på "Gennemført".
Trin 11: Apps bliver nu installeret på iPad'en. Når du logger ind første gang, kan det tage op til 30 min. fra du logger ind i Firmaportalen til du har apps installeret på din iPad.
Dele-iPad
Første gang en iPad skal i brug, er der nogle manuelle trin, man skal igennem.
Trin 1: Tænd iPad'en, og vent til skærmen siger ”Hello".
Trin 2: Følg anvisningerne på skærmen. (Valg af område og sprog). Bliver du spurgt om ”Hurtig indstilling”, skal du vælge ”Indstil manuelt” i bunden af skærmen.
Trin 3: Log derefter på BUF-It's netværk (eks. BIT_Hotspot22), og tryk ”Næste”
Trin 4: Skærmen viser nu ”Ekstern Administration”. Tryk ”Næste”.
Trin 5: IPad'en konfigurerer, genstarter, og gøres klar til Dele-iPad.
Trin 6: Login billede. IPad er nu klar til at brugeren logger på med deres Skole Apple-id. Har du ikke noget Skole Apple-id, skal du følge punkt 3. ”Skole Apple-id”.
Log på / log ud (dele-iPad)
Log på
IPad-en kan ” huske ” de sidste 5 brugere, som har været logget på. Så hvis du kan se dit login-ikon på login siden, kan du bare trykke på det, og indtast din pinkode.
Har du ikke været logget på iPad-en før, eller ser du ikke dit login-ikon blandt de 5, skal du vælge ”Anden bruger” nede i venstre hjørne af skærmen.
Log ud
Swipe ned fra toppen af skærmen.
Vælg ”Log ud” nede i højre hjørne.
Gendan iPad til fabriksindstillinger
En iPad skal gendannes til fabriksindstillinger hvis iPad´en er låst (fx hvis man har indtastet forkert kode for mange gange) eller hvis man har fået BUF It til at fjerne aktiveringslåsen, fordi man har glemt det tilknyttede Apple-id.
Gendannelse af iPad kræver iTunes (altid nyeste version) samt et USB-kabel (Lightning til USB).
Gendan iPad
- Sluk iPad'en helt.
- Start iTunes på PC. På Mac er det i 'Finder'
- Sæt USB-stikket i computeren.
- Tryk og hold home-knappen nede, mens du sætter Lightning-stikket i iPad'en.
På en iPad uden knappen Hjem: Tryk på lydstyrkeknappen nærmest den øverste knap, og slip den hurtigt igen. Tryk på lydstyrkeknappen længst væk fra den øverste knap, og slip den hurtigt igen. Tryk på og hold den øverste knap inde. - Vælg 'Gendan' i Itunes meddelelsen. (Kommer meddelesen ikke frem i Itunes, så prøv at skifte USB-port på computeren.
- Vælg 'Gendan og opdater'.
- ITunes begynder at downloade hele IOS, hvis man ikke har downloadet det før. Hvis iTunes mister forbindelse til iPad'en mens den downloader, skal du gentage punkt 4 til 6.
- ITunes installerer efterfølgende IOS på iPad'en, som er klar til brug når der står 'Hello'.
Opret et administreret Apple-id
”Skole Apple-id” bliver også kaldt "administreret Apple-id". Administreret Apple-id er ikke som et traditionelt Apple-id. Flere tjenester er deaktiveret, som f.eks. Facetime, Beskeder, app store, osv.
Læs mere om hvilken tjenester der er deaktiveret her https://support.apple.com/da-dk/HT205918
Alle elever og lærere som har en Office360 konto, har selv muligheden for at oprette deres skole Apple-id. Alle administrerede Apple-id'er hedder brugernavn@undervisning.kk.dk baseret på det Office login, man har.
Sådan oprettes et administreret Apple-id:
Trin 1: Find en iPad som er klar til at logge ind. Indtast derefter dit Microsoft Office login under Apple-id. Vælg derefter ”log ind”.
Trin 2: Du bliver nu ført videre til dit office-login. Indtast password, og tryk "enter".
Trin 3: Derefter bliver du bedt om at lave en 4-cifret pinkode. Denne pinkode følger dit administrerede Apple-id. (Hvis du glemmer din pinkode, kan BUF It-drift hjælpe med at nulstille pinkoden).
Trin 4: Du bliver nu logget ind på iPad'en.
OBS! brugernavn@bu.kk.dk kan ikke bruges som administreret Apple-id.
Kan jeg benytte mit eget Apple-id?
Nej, det er ikke muligt. Der er kun mulighed for at anvende sit Office365-login på personlige iPads, og Skole Apple-id på dele-iPads.
Krav og specifikationer
Fold alle ud
Systemkrav
Krav til administration af iPad
For at en iPad kan administreres i Intune, skal den som minimum understøtte et styresystem som ikke er mere end 2 versioner ældre end det nyeste. F.eks. i skrivende stund findes iOS16/iPadOS16, så en enhed skal understøtte minimum iOS14.
Krav til dele-iPad
For at kunne anvende en iPad til flere brugere, er der følgende krav:
- Minimum model: iPad Air 2
- Der skal være minimum 32GB lagerplads
Begge krav skal være opfyldt.
Supporterede iPad modeller
Du bør altid sikre at din iPad er opdateret til nyeste iPadOS-version, dvs. nuværende version og maksimalt 2 versioner før sidste version.
Enheder som styres via Intune, bliver automatisk opdateret uden for undervisningstiden såfremt de er tændt.
Hvis iPad'en IKKE styres af Intune, skal du gøre følgende:
- Slut din enhed til en strømkilde, og opret forbindelse til internettet via Wi-Fi.
- Gå til Indstillinger > Generelt, og tryk på Softwareopdatering. Herfra kan du hente og installere opdateringen.
Supporterede iPads
Nedenstående modeller er supporteret af BUF IT, da de opfylder minimumskravet.
- iPad 5th Gen. (Model: A1822, A1823)
- iPad 6th Gen. (Model: A1893, A1954)
- iPad 7th Gen. (Model: A2197, A2198, A2200)
- iPad 8th Gen. (Model: A2270, A2428, A2429, A2430)
- iPad 9th Gen. (Model: A2602, A2604, A2603, A2605)
- iPad mini 5th Gen. (Model: A2133, A2124, A2125, A2126)
- iPad mini 6th Gen. (Model: A2567, A2568, A2569)
- iPad Air 3 (Model: A2152, A2123, A2153, A2154)
- iPad Air 4 (Model: A2316, A2324, A2325, A2072)
- iPad Air 5 (Model: A2588, A2589, A2591)
- Alle Pro udgaver (Model: A1584, A1652, A1673, A1674, A1675, A1670, A1671, A1701, A1709, A1876, A2014, A1895, A1983)
Ikke supporterede iPads
Nedenstående iPads vil ikke længere blive supporteret af BUF IT og vil dermed heller ikke være en del af Intune (device management). De iPads der ikke er supporterede længere, udgør en sikkerhedsrisiko, og de skal derfor skrottes.
Skoler og institutioner kan samle disse sammen, og derefter sende mail til BUF IT-drift på mail@pit-support.kk.dk, så kommer vi og henter dem. BIT sikrer, at de bliver forsvarligt skrottet, både miljø men også GDPR-mæssigt (dvs. alt data bliver forsvarligt slettet).
Ultimo År 2022
- iPad 1. Gen. (A1219, A1337)
- iPad 2. Gen. (A1395, A1396, A1397)
- iPad 3. Gen. (A1416, A1430, A1403)
- iPad 4. Gen. (A1458, A1459, A1460)
- iPad mini 1. Gen (A1432, A1454, A1455)
- iPad mini 2. Gen (A1489, A1490, A1491)
- iPad mini 3. Gen (A1599, A1600)
- iPad Air (A1474, A1475, A1476)
Ultimo År 2023
Ingen udfasning.
Ultimo År 2024
- iPad Air 2 (A1566, A1567)
- iPad mini 4th Gen. (A1538, A1550)
Ultimo År 2025
- iPad 5th Gen. (A1822, A1823)
Apps
Standardapps
Følgende apps bliver installeret som standard på alle iPads:
- Word
- Excel
- Teams
- PowerPoint
- Microsoft Edge
- OneDrive
- Outlook
- Everyoneprint (print app)
- Appwriter
- Presenter
- Links: Matematikfessor, Pengeby
Ønsker om nye apps
Såfremt man ønsker sig tilføjet flere apps til en gruppe iPads, bedes man sende en anmodning til mail@pit-support.kk.dk med præcist navn af app og hvilken skole, der ønsker appen. Forventet løsningstid på tilføjelser af apps er 1-2 arbejdsdage.
Betalingsapps
Det er pt. ikke muligt at anvende betalingsapps, men BUF It-drift arbejder på en løsning.
Elev iPads
Når en personlig iPad skifter hænder fra en gammel elev til en ny elev, SKAL den nulstilles først.
Kontakt skolens lokale IT-koordinator eller BUF IT.