Installation af Cicero
Kontakt skolens it-koordinator
Nødsystem
Husk at aktivere nødsystem ved installation af Cicero i tilfælde af nedbrud.
Skærmstørrelse på pc der skal afvikle Cicero LMS
1280x1024
NB! Cicero LMS er udelukkende udviklet til PC – Cicero Surf kan bruges på alle devices.
Login i Cicero LMS
Bibliotek: DK-610100
Brugernavn: brugerinitialer og skoleforkortelse
Kodeord: 10 karakterer
Login til Selvbetjening
Bibliotek: DK-610100
Brugernavn: skoleforkortelse og sb – sb= forkortelse for selvbetjening
Kode: Abcde12345
Cicero Surf – Skoleportalen
https://surf.cicero-suite.com
Nødsystem
Nødsystemet tilgås på forsiden af Cicero LMS i øverste højre hjørne.
Kode:123456
Nødsystemet kan kun tilgås hvis det er aktiveret under installation. Hvis du har været logget på nødsystemet kan du importere ”handlingerne” næste gang du logger på Cicero LMS.
(Hvis du ikke kan logge på nødsystemet, skal du kontakte skolens it-koordinator).
Kontakt mail@pit-support.kk.dk med flg. oplysninger om medarbejderen der ønskes oprettet:
- Navn
- Skole
- Email (@undervisning.kk.dk)
Kontakt mail@pit-support.kk.dk med flg. oplysninger om materialet der ønskes oprettet:
- Titel
- ISBN
- Forfatter
- Årstal
- Evt. indholdsbeskrivelse/beskrivelse af materialet
- Angiv hvis materialet er på et andet sprog end dansk
Nyoprettede lånere vil ikke længere blive oprettet i Cicero med deres Unilogin brugernavn.
I stedet tilknyttes et UniID der består af 10 tegn (tal og bogstaver fx 1000……)
OBS: Der ændres ikke i UniID for eksisterende lånere.
Skolerne har mulighed for at oprette lånerkort til de nyoprettede lånere, der bliver oprettet med det nye UniID:
1. Åbn Cicero LMS og log ind med din konto
2. Vælg F2 Cirkulation og klik på Låner
3. Søg efter brugeren enten vha. navn, lånernummer eller lånergruppe og dobbeltklik på låneren
4. Vælg Lånerkort under Låner-ID og indtast lånerens Unilogin brugernavn
5. Bekræft ved at klikke på Gem
Elever og medarbejdere kan figurere som 'Udgået' i Cicero, hvis de fx har været tilknyttet en anden skole.
Hvis du gerne vil slette en eller flere lånere der er gået ud af skolen, kan du lave en nem oprydning:
- Søg i F2 > Låner på ”Udgået”-gruppen
- Marker de lånere der skal slettes og klik på X (Slet) i nederste venstre hjørne.
Hvis du vælger at slette lånere med aktive lån, vil materialerne samtidig blive kasseret.
HUSK at du skal udføre sletningen fra listen over de fremsøgte lånere - ikke fra lånerens detaljebillede.
Netpunkt som bl.a. bruges til materialevurderinger har fået ny loginmetode.
Det fælles login kan ikke længere bruges og alle brugere der ønsker at logge på Netpunkt, skal derfor oprettes med et personligt login.
For oprettelse af bruger send en mail med navn og e-mailadresse til mail@pit-support.kk.dk. Skriv ’Cicero/Netpunkt’ i emnefeltet.
Du kan tilgå Netpunkt via https://login.bib.dk/login eller direkte fra Cicero under F3 > Søg på Titel > Dobbeltklik på Titel > Klik på Netpunkt eller Materialevurderinger > Klik på Login for biblioteksprofessionelle.
Søgekoder til Dansk bogfortegnelsen
http://www.danbib.dk/skoler-paedagogiske-laeringscentre
F3 - Søgning
- Ugelister: kk=dbfååååuu and sf=s
- Ugelister ej online materialer: kk=dbfååååuu and sf=s not ma=xe
- Genudgivelser: kk=dbfååååuu and sf=s and hm=xx and uu=(nu or op)
- Taskebøger: kk=dbfååååuu and sf=s and uu=nt and ma=bs
Indkøb af klargjorte og uklargjorte danske bøger og noder (Basissamling)
Bøger skal indkøbes via eksternt katalog i kvantum (BibMedia).
For at få de rigtige priser på SKI-aftalen skal I være logget ind med brugernavn og adgangskode som du kan få ved at kontakte Bibmedia Kundecenter på telefon 44 86 78 88.
Indkøb af klargjorte taskebøger, klassesæt og lærervejledninger
Bøger skal indkøbes via eksternt katalog i kvantum (BibMedia).
For at få de rigtige priser på SKI-aftalen skal I være logget ind med brugernavn og adgangskode som du kan få ved at kontakte Bibmedia Kundecenter på telefon 44 86 78 88.
Indkøb af uklargjorte taskebøger, klassesæt og lærervejledninger
Indkøb af uklargjorte taskebøger og engangsmaterialer er ikke omfattet af SKI-aftalen og kan indkøbes direkte hos forlagene og indkøbes via fritekst i Kvantum.
Stregkoder og sekvensnumre:
For at kunne indkøbe stregkoder skal skolen være oprettet med sekvensnumre hos DBC og være oprettet som kunde hos Bording A/S.
DBC
https://www.dbc.dk/produkter/numre-og-stregkoder/stregkodeetiketter-sekvensnumre
Bording (oprettelse som kunde):
Kontakt Bording A/S tlf. 44 51 51 35
Bording (Bestilling af stregkoder):
http://www.bording.one/ (Klik på “Bibliotek - online shop”)
På Systematics hjemmeside kan du finde en række Quickguides til arbejdsgange i Cicero:
Quickguides – Cicero Connect (zendesk.com)Quickguides – Cicero Connect (zendesk.com)
Bliv i øvrigt opdateret med nyheder og tips for Cicero samt information om nye releases:
Cicero Connect (zendesk.com)
Produkt-, installationsvejledning mv. finder du på:
Cicero LMS – Cicero Connect (zendesk.com)
Du kan tilmelde dig online kurser hos leverandøren Systematic, hvor du kan få introduktion og grundlæggende gennemgang af Cicero:
Har du brug for teknisk support til Cicero kan du kontakte den lokale it-koordinator på skolen. Yderligere support og hjælp til brugeroprettelse, oprettelse af materialer mm. sker ved skriftlig henvendelse til: mail@pit-support.kk.dk
Aula gruppen Cicero KBH udgør et stort netværk af Cicero brugere i Københavns Kommune og her er der ofte hjælp at hente til spørgsmål om funktioner og arbejdsgange i Cicero.
Er du ikke medlem af gruppen i Aula og ønsker at blive det, kan du kontakte mail@pit-support.kk.dk med en anmodning herom.
Driftsmeddelelser
Se aktuel driftsstatus og svartider under Library & Learning her:
https://systematic.com/da-dk/brancher/library-learning/kontakt/support-til-cicero/aktuel-driftstatus/