Skip to main content
index.twig

BUF IT-drift

Administration af iPads

For at en iPad kan administreres i Intune, skal den som minimum understøtte et styresystem som ikke er mere end 2 versioner ældre end det nyeste. F.eks. i skrivende stund findes iOS16/iPadOS16, så en enhed skal understøtte minimum iOS14.

For at kunne anvende en iPad til flere brugere, er der følgende krav: 

  • Minimum model: iPad Air 2 

  • Der skal være minimum 32GB lagerplads 

Begge krav skal være opfyldt. 

Første gang en iPad skal i brug, er der nogle manuelle trin, man skal igennem. 

OBS! Trin 1-6 skal være gennemført inden for 72 timer. 

Trin 1: Tænd iPad'en, og vent til skærmen viser ”Hello”.

Trin 2: Følg anvisningerne på skærmen. (Valg af område og sprog). Bliver du spurgt om ”hurtig indstilling”, skal du vælge ”indstil manuelt” i bunden af skærmen.

Trin 3: Log derefter på BUF-it's netværk (eks. BIT_Hotspot22), og tryk "tilslut" og ”næste”. 

OBS! iPad'en kan ikke komme på et andet netværk, før hele opsætningen er gennemført. Netværket er nødvendigt for at færdiggøre opsætningen. 

Trin 4: Skærmen viser nu ”Ekstern administration”. Tryk på ”Næste” i øverste højre hjørne af skærmen. IPad'en konfigurerer nu.

Trin 5: Viser teksten "Hold din iPad ajour". Tryk "Fortsæt". 

Trin 6: Ved Lokalitetstjeneste skal du vælge "Slå lokalitetstjeneste til".

Trin 7: Teksten "Velkommen til iPad" vises.

Trin 8: Viser Firmaportal Login billede. Tryk på "Log på" og log på med din pædagogiske mailbruger bruger@undervisning.kk.dk.

Trin 9: Nu bliver BIT Københavns Kommune-adgang konfigureret. Når teksten "Få enheden administreret" vises, tryk på "Begynd".

Trin 10: Se er du klar. Tryk på "Gennemført".

Trin 11: Apps bliver nu installeret på iPad'en. Når du logger ind første gang, kan det tage op til 30 min. fra du logger ind i Firmaportalen til du har apps installeret på din iPad.

Første gang en iPad skal i brug, er der nogle manuelle trin, man skal igennem.

Trin 1: Tænd iPad'en, og vent til skærmen siger ”Hello".

Trin 2: Følg anvisningerne på skærmen. (Valg af område og sprog). Bliver du spurgt om ”Hurtig indstilling”, skal du vælge ”Indstil manuelt” i bunden af skærmen. 

Trin 3: Log derefter på BUF-It's netværk (eks. BIT_Hotspot22), og tryk ”Næste” 

Trin 4: Skærmen viser nu ”Ekstern Administration”. Tryk ”Næste”. 

Trin 5: IPad'en konfigurerer, genstarter, og gøres klar til Dele-iPad.

Trin 6: Login billede. IPad er nu klar til at brugeren logger på med deres Skole Apple-id. Har  du ikke noget Skole Apple-id, skal du følge punkt 3. ”Skole Apple-id”.

”Skole Apple-id” bliver også kaldt "administreret Apple-id". Administreret Apple-id er ikke som et traditionelt Apple-id. Flere tjenester er deaktiveret, som f.eks. Facetime, Beskeder, app store, osv. 

Læs mere om hvilken tjenester der er deaktiveret her https://support.apple.com/da-dk/HT205918 

Alle elever og lærere som har en Office360 konto, har selv muligheden for at oprette deres skole Apple-id. Alle administrerede Apple-id'er hedder brugernavn@undervisning.kk.dk baseret på det Office login, man har.

Sådan oprettes et administreret Apple-id: 

Trin 1: Find en iPad som er klar til at logge ind. Indtast derefter dit Microsoft Office login under Apple-id. Vælg derefter ”log ind”. 

Trin 2: Du bliver nu ført videre til dit office-login. Indtast password, og tryk "enter". 

Trin 3: Derefter bliver du bedt om at lave en 4-cifret pinkode. Denne pinkode følger dit administrerede Apple-id. (Hvis du glemmer din pinkode, kan BUF It-drift hjælpe med at nulstille pinkoden). 

Trin 4: Du bliver nu logget ind på iPad'en. 

OBS! brugernavn@bu.kk.dk kan ikke bruges som administreret Apple-id.

IPad-en kan ” huske ” de sidste 5 brugere, som har været logget på. Så hvis du kan se dit login-ikon på login siden, kan du bare trykke på det, og indtast din pinkode. 

Har du ikke været logget på iPad-en før, eller ser du ikke dit login-ikon blandt de 5, skal du vælge ”Anden bruger” nede i venstre hjørne af skærmen.

Swipe ned fra toppen af skærmen.

Vælg ”Log ud” nede i højre hjørne.

Følgende apps bliver installeret som standard på alle iPads:

  • Word 
  • Excel 
  • Teams 
  • PowerPoint 
  • Microsoft Edge 
  • OneDrive 
  • Outlook 
  • Everyoneprint (print app) 
  • Appwriter 
  • Presenter  
  • Links: Matematikfessor, Pengeby

Såfremt man ønsker sig tilføjet flere apps til en gruppe iPads, bedes man sende en anmodning til mail@pit-support.kk.dk med præcist navn af app og hvilken skole, der ønsker app'sn. Forventet løsningstid på tilføjelser af apps er 1-2 arbejdsdage. 

Nej, det er ikke muligt. Der er kun mulighed for at anvende sit Office365-login på personlige iPads, og Skole Apple-id på dele-iPads.

Lige nu er det ikke muligt at anvende betalingsapps, men BUF It-drift arbejder på en løsning.

Når en personlig iPad skifter hænder, SKAL den nulstilles først af jeres lokale IT-koordinator.