BUF IT-drift (BIT) påbegyndte i 2023 et projekt vedr. udskiftning, anskaffelse, vedligehold, drift og monitorering af interaktive tavler på alle Københavns kommune skoler og specialskoler. Ifm. projektet er alle Smartboards og Activeboards udskiftet med tidssvarende udstyr, Prowise skærme, der nu opsat i alle basis- og faglokaler.
Når de interaktive tavler ikke længere er tidssvarende eller når service-/ supportaftalen ophører, igangsætter BIT udskiftningsprocessen. Udskiftningerne igangsættes og faciliteres af BIT og skoler der står overfor større udskiftninger, vil blive kontaktet med henblik på planlægning og koordinering af udskiftningen, under hensynstagen til skolens drift.
For at BIT kan varetage drift og vedligehold af software m.m. samt sikre overholdelse af retningslinjer og cirkulære for it-anskaffelser i kommunen, foregår alt vedr. anskaffelsen via BIT.
OBS Bydækkende enheder, dagtilbud og KKFO'er er ikke en del af ovenstående projekt.
Det økonomiske ansvar for indkøb/ udskiftning, anskaffelse og opsætning ligger hos BIT, der i forlængelse heraf har ejerskabet over alle interaktive tavler på skolerne.
Ved hærværk har skolen det økonomiske ansvar.
Ved renoveringer og nybyggerier bærer byggesagen udgiften af anskaffelsen interaktive tavler, dog altid via BIT.
Skolen skal sende en anmodning til BIT hvis der opstår et behov udover udskiftningsplanen. BIT vil herefter vurdere det aktuelle behov og evt. kontakte skolen for nærmere afklaringer.
Anmodningen skal sendes til BIT Servicedesk via mail til mail@pit-support.kk.dk eller ved at oprette en sag i nilex.
Se evt. www.bit.kk.dk/skoler-og-kku for vejledning om oprettelse af en sag.
I mailen/ sagen skal følgende oplysninger fremgå:
- Skolens navn og leveringsadresse
- Lokalets størrelse, km2 og afstand til modsat væg (bagvæg).
- evt. ønske om mobilstander
- Lokalenummer og etage hvor skærmen skal monteres
- Er der elevator
- Er der strømudtag og netværk (WiFi) til skærm
- Kontaktperson på skolen der er til stede ved levering (Navn tlf. og e-mail)
BIT har ansvar for supporten på de interaktive tavler og det integrerede PC-modul. Skolens lokale IT-koordinator sikrer løbende opdatering af PC-modulet, på lige vilkår med øvrigt IT-udstyr.
Skolen ansatte er ansvarlig for indberetning af fejl på skærmene evt. i samarbejde med skolens lokale IT-koordinator.
Fejlmeldinger indberettes til BIT Servicedesk via mail til mail@pit-support.kk.dk eller ved at oprette en sag i nilex.
Se evt. www.bit.kk.dk/skoler-og-kku for vejledning om oprettelse af en sag.
Flytning af tavler, herunder nedtagning og opsætning, skal bestilles i Kvantum, via Katalog: BUF-PIT Pædagogisk IT, varenr. PW.1008.
Flytning samt (gen-)registrering af tavlerne foretages af leverandøren, af hensyn til produktgarantibestemmelser.
Hvis skolen selv nedtager og/ eller flytter vægmonterede skærme frafalder garantien.
Tilbehør (penne) skal bestilles i Kvantum, via Katalog: BUF-PIT Pædagogisk IT. Skolerne afholder selv udgiften for køb af tilbehør.
Hvis skolen ønsker anden montering af en eksisterende tavle (vægophæng eller mobilstander), sendes bestillingen til BIT Servicedesk via mail til mail@pit-support.kk.dk eller ved at oprette en sag i nilex. Skolerne afholder selv udgiften.
Se evt. www.bit.kk.dk/skoler-og-kku for vejledning om oprettelse af en sag.
Som en del af SKI rammeaftalen (02.70), hvorigennem tavlerne anskaffes, tilbyder Leverandøren (AVDAN A/S) et introkursus til betjening af de nye skærme. Der tilbydes ét gratis kursus pr. skole.
Skolen kan kontakte leverandøren for bestilling af kursus: Lasse Nørby, mail: LNO@avdan.dk .
Tavler og PC-moduler omfattet af førnævnte projekt, udskiftes og bortskaffes på foranledning af BIT, via leverandøren.
Ved bortskaffelse af udtjente og defekte skærme, der ikke er omfattet af projektet, sendes en anmodning herom til BIT Servicedesk via mail til mail@pit-support.kk.dk eller ved at oprette en sag i nilex.
Se evt. www.bit.kk.dk/skoler-og-kku for vejledning om oprettelse af en sag.
Skolen afholder selv udgiften for bortskaffelser der ikke er en del af projektet.
Rengør skærmen med en tør, fnugfri mikrofiberklud. Sørg for, at denne klud er fri for urenheder. Er det ikke nok kan du bruge en fugtig mikrofiberklud.
Hvis du ønsker at bruge et rensemiddel, skal du altid bruge et rensemiddel baseret på ren alkohol som f.eks. alm. glas-rens. Brug ikke aggressive rensemidler (opløsningsmidler etc.), da disse kan forårsage skade på skærmen.
Er det ikke nok kan du bruge en fugtig mikrofiberklud.
Spray aldrig et rensemiddel direkte på skærmen, påfør det først på en klud. Kluden kan være let fugtig, men ikke våd, da dette kan forårsage skader på skærmen. Brug aldrig et slibende rengøringsmiddel.
Tør forsigtigt skærmen af med kluden. For det bedste resultat skal du rengøre skærmen ved at lave blide, cirkulære bevægelser uden at trykke for meget.
Advarsel!
I det tilfælde, at berøringsskærmen bliver våd, skal du ikke tænde for strømmen og ikke sætte strømkablet i stikkontakten. Dette kan resultere i et elektrisk stød. Hvis berøringsskærmen bliver våd, mens den er tændt, skal du straks slukke for strømforsyningen og tage strømkablet til berøringsskærmen ud af stikkontakten for at undgå kortslutning.